Dette materiale er endnu ikke færdigt, men vi arbejder på sagen :)
Målgruppe: Mellemtrin
Fag: Dansk, Samfundsfag, Historie, Teknologiforståelse
Nøgleord: Lytning, tale, podcast, "lyden af hjem"
I dette forløb arbejder eleverne med lyd, stemme og fortælling gennem en række sanselige og teknologiske øvelser, der forbinder historielæsning, kreative udtryk og demokratisk dannelse. Forløbet begynder med konstruktionen af en talerstol, der danner ramme om arbejdet med at lytte og blive hørt. Herefter dykker eleverne ned i lytteteknikker og højtlæsning.
De undersøger forskellen på at høre og lytte, skriver digte inspireret af sange og stemninger, og lærer at arbejde med optagelse og redigering i WeVideo. I mødet med ældre generationer optager de interviews, som bliver til stemningsfulde podcasts med brug af teknologi og lydeffekter.
Senere arbejder eleverne med lydkunst og lydteater, hvor de digter videre på bogens handling og iscenesætter oplæsning med live-lyde. Undervejs træner de både tekniske færdigheder og evnen til at udtrykke sig – og de oplever, hvordan lyd, stemme og fortælling kan vække historien til live.
Eleverne får indblik i:
- Deres egns historie
- Hvordan man lytter til hinanden
- Hvordan man taler foran andre
- Hvordan man laver en podcast
- Hvordan det var at være barn i gamle dage
Download materialet her:
Hent lydkunst til videredigtningsopgave her
Resten er på vej...