Undervisningsmateriale

Fold Ørerne Ud

Målgruppe: Udskoling

Fag: Dansk, Samfundsfag, Historie, Teknologiforståelse

Nøgleord: Hørelse, Sansning, Lydmiljø, Opfindelser, Teknologi

I dette undervisningsmateriale kan eleverne lære om lydens og lytningens verden. At lytte er en måde til at sanse og forstå sine
omgivelser på. Lyd spiller en stor rolle for vores liv, vores verden og den måde vi har indrettet vores samfund på. Lyd kan bruges til at skabe
tryghed og ro, men det kan også skabe konflikter og påvirke os negativt.

Undervisningsmaterialet er skabt med målet om at elevernes egen sanselighed involveres i undervisningen. Eleverne skal undersøge lyd
for at få udvidet deres horisont for lydens rolle i vores liv. 

Eleverne får indblik i:

  • Hvordan vi hører og forstår lyd
  • Metoder til analyse og beskrivelse af hverdagslivets lyde
  • Hvordan lyd skaber billeder i hovedet og er tæt knyttet til følelser
  • Hvordan lyd bruges på mange forskellige måder
  • Hvordan de første mikrofoner så ud
  • Hvordan teknologi kan åbne for nye måder at lytte på

Download materialet her:

Hent lærervejledningen her

Hent elevark 1 her

Hent elevark 2 her

Hent undervisningsslides her

Fra Ører til Videnskab

Målgruppe: Udskoling

Fag: Fysik, Dansk, Samfundsfag, Historie, Teknologiforståelse

Nøgleord: Hørelse, Sansning, Lydbølger, Infra- og ultralyd, Teknologi

I dette undervisningsmateriale kan eleverne lære om lydens verden. Lyd er en måde at sanse og forstå sine omgivelser på, og det er en verden,
der kan udforskes gennem naturvidenskaben og teknologien. Indholdet og øvelserne er skabt med målet om at elevernes egen sanselighed involveres i undervisningen. Eleverne skal undersøge lyd
og lydlige fænomener og derigennem få udvidet deres horisont for, hvad lyd er, og hvad lyd kan.

Eleverne får indblik i hvordan:

  • Vi hører og forstår lyd, og hvordan vores forskellige hørelser er unikke
  • Lyd kan beskrives gennem naturvidenskabelige principper
  • STEM-faglighed kan kobles med sansning
  • Lyd er mere end hvad, vi kan høre, og at det bruges på mange måder
  • Teknologi kan give os mulighed for at høre det u-hørbare

Download materialet her:

Hent lærervejledningen her

Hent elevark 3 her

Hent elevark 4 her

Hent undervisningsslides her

Lydspor

Dette materiale er endnu ikke færdigt, men vi arbejder på sagen :)

Målgruppe: Mellemtrin

Fag: Dansk, Samfundsfag, Historie, Teknologiforståelse

Nøgleord: Lytning, tale, podcast, "lyden af hjem"

I dette forløb arbejder eleverne med lyd, stemme og fortælling gennem en række sanselige og teknologiske øvelser, der forbinder historielæsning, kreative udtryk og demokratisk dannelse. Forløbet begynder med konstruktionen af en talerstol, der danner ramme om arbejdet med at lytte og blive hørt. Herefter dykker eleverne ned i lytteteknikker og højtlæsning.

De undersøger forskellen på at høre og lytte, skriver digte inspireret af sange og stemninger, og lærer at arbejde med optagelse og redigering i WeVideo. I mødet med ældre generationer optager de interviews, som bliver til stemningsfulde podcasts med brug af teknologi og lydeffekter.

Senere arbejder eleverne med lydkunst og lydteater, hvor de digter videre på bogens handling og iscenesætter oplæsning med live-lyde. Undervejs træner de både tekniske færdigheder og evnen til at udtrykke sig – og de oplever, hvordan lyd, stemme og fortælling kan vække historien til live.

Eleverne får indblik i:

  • Deres egns historie
  • Hvordan man lytter til hinanden
  • Hvordan man taler foran andre
  • Hvordan man laver en podcast
  • Hvordan det var at være barn i gamle dage

Download materialet her:

Hent lydkunst til videredigtningsopgave her

Resten er på vej...