”Det er så dejligt, at lærerne i Struer Kommune er med på at teste brug af lyd i undervisningen af! Det er de her erfaringer, der skal sørge for, at vi på sigt får udviklet det bedst mulige materiale til elever og lærere i kommunen”, siger projektleder Isa Paludan Asboe. Lydlaboratoriet arbejder med lyd i undervisningen på mange forskellige måder:
”Det handler om at løfte nogle af de ting, vi i forvejen skal i skolen, til et nyt niveau ved at bruge lyden som den kreative ramme. Det er for eksempel både inden for fag som natur og teknolog og musik, men også inden for dansk, historie og billedkunst. Faktisk arbejder vi rigtig gerne tværfagligt, for det ligger emnet lyd op til.”
LYD, LYT, TAL
Lydlaboratoriet arbejder også med lyd i børnehaver. Her testes lige i øjeblikket tre forskellige lydpsande, som på sigt skal blive en permanent del i alle børnehaverne; lydspandene har temaerne ”LYD”, ”LYT”, ”TAL”, og indeholder hver især materialer til sanselige og legende aktiviteter, som pædagogerne kan lave med deres børnegrupper. Fælles for spandene er Morten Hare med de gode ører, som er den gennemgående figur, både i de historier, der formidler emnerne og rent fysisk i form af en harebamse, som bor på stuen, mens der arbejdes med emnet.
De samme emner, ”LYD”, ”LYT”, ”TAL”, går igen i skoledelen, hvor der hele tiden bliver bygget ovenpå, hver gang børnene møder Lydlaboratoriet.
Emnet lyd behandles således fra mange forskellige vinkler; den tekniske vinkel med lydbølger, hertz, ekko osv., over det at træne evnen til at lytte til hinanden og sig selv og verden, til det selv at give lyd, holde tale og give sin mening til kende på en god måde.
Demokratisk dannelse
I Lydlaboratoriet er det vigtigt at lære noget konkret om lyd og de muligheder, der er for at arbejde med den på forskellig vis - for herigennem også at lære sin egn bedre at kende. Struer er fuld af lydentusiaster og -eksperter, og det nyder Lydlaboratoriet godt af.
Det handler også om en demokratisk dannelse; en demokratisk samtale handler i høj grad om at kunne lytte til det andre siger – og tage det ind, tænke over det og måske endda bliver klogere eller helt skifte mening. Den handler også om, at man er modig, tør ytre sin mening og give sin stemme til kende. Det arbejder vi med hele vejen gennem Lydlaboratoriet.